fredag 16 april 2010

Bokstavskakor


Jag skulle baka lite kakor till ett barndop där killen skall heta Elias så jag har bakat E kakor helt enkelt.
Det belv ca 80 st skulle jag tro små, spröda och goda, tyckte vi.

100g smör
3,5dl vetemjöl
2,5 dl potatismjöl
1 tsk hjorthornsalt
3/4 dl socker
1.5 dl vispgrädde

till dekor
ca 1dl strösocker som man kan blanda i
  lite karamellfärg om så önskas

Smält smöret och låt det svalna.
Blanda de torra ingredienserna i en skål.
Tillsätt grädden och det smälta smöret och arbeta ihop degen lägg den kallt att stelna gärna över natten.
Kavla ut degen tunt tryck ut med den typ av form du önskar bokstav eller hjärta kanske.

Tryck ned figuren upp och ned i strösockret innan du lägger det på bakplåtspapper på plåten.
Jag valde att färga sockret med blå färg.

Grädda tills de får lite gyllene färg tiden beror helt på storleken på figuren.
Jag hade ugnen på 175 grader och varmluft då tog det ca 6 min att grädda kakorna.
Dessa går fint att frysa.

Lycka till!

6 kommentarer:

  1. Hej!

    Vilka finfina småkakor. Såna vill jag oxå göra. Var hittade du formen E?
    Hälsning
    Ulrika

    SvaraRadera
  2. Formarna är egentligen till gelè och i plast köpte de på Rimi tror jag för säkert 9 år sedan men går säkert att få liknande formar som är beräknat på typ modellera skulle jag gissa panduro kanske???

    SvaraRadera
  3. Ah tack för tipset :o)
    Ulrika

    SvaraRadera
  4. kan man använda något annnat än hjortronsalt

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1 tsk hjortronsalt bytes mot 2 tsk bakpulver

      Radera
  5. kan man använda nåt annnat än hjortronsalt

    SvaraRadera