måndag 12 april 2010

Jag testar färdiga "bakpaket"!

I helgen har jag testat halvfabrikat av bakning.
Jag började med franskt lantbröd det var bara att tillsätta vatten
och jästpåsen som fanns med, enkelt!
Degen blev bra och lättarbetad. Man kunde baka ut baguetter,frallor eller bröd.

Två bröd blev det för mig.
Jag skulle kanske jäst de lite längre innan bakning, men gick ok.
Det blev mättande och gott, klart värt att pröva.
Mumsig var min sons komentar.

Sedan skulle vi hälsa på vänner som just flyttat till hus då slog jag till med en norsk
Gulrotkake/morotskaka.
Till denna behövdes 3 dl vatten och 1,5 dl matolja samt att jag lyxade till glasyren med lite kremost som stod som alternativ till vattnet som annars skulle vara i glasyrmixen.
Enkel att röra ihop gulrotsbitarna skulle först svälla i vattnet i 10 min sedan var det bara att röra ned resten och hälla i smord form

Ca 35 min i ugn och färdig.
Jag bredde på glasyren och strödde över lite chokladsmulor jag hade liggande.
Denna var ännu enklare än brödet och jättegod, rekomenderas helt klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar