onsdag 21 april 2010

Kycklinpaj


Idag hade jag kylskåpsrens och det slutade med en kycklingpaj till middag.
Pajdegen var en vanlig klassisk
125g smör
3 dl vetemjöl men kan ta hälften av mjölet i en grövre mjölsort om man önskar
2-3 msk iskallt vatten

Hacka samman mjölet och smöret, jag körde det i matberedaren sedan tillsätt lite vatten i taget till degen kommer samman men arbeta snabbt. Låt degen sedan vila i kylen minst en haltimme.
Jag kavlade ut degen i en smord springform prickade botten och förgräddade i ugnen ca 12 min i 175 grader på varmluft kör på 200grader om du inte har varmluftsugn.



Under tiden skar jag ned en stor gul lök några färska champinjoner som jag fräste i stekpannan och en gnutta vitlök hamnade oxå där .
 Rester av stekta kycklingbröst ca 2 hela , en kvarts broccolihuvud i små bitar, lite riven ost ca. 1/2 dl och 1dl matlagningsgrädde rörde samman allt kryddade med lite dragon svartpeppar och salt detta fick puttra i några minuter i pannan.
Hade min familj ätit tomater hade jag gärna skivat några och toppat det hela med .
Men istället  gjorde jag lite äggstanning på 2 ägg och 1,5dl mjölk och en nypa salt som jag hällde över .
Kavlade ut det sista av pajdegen till ett tunnt lock som jag la över stack lite hål i .Sedan är det bara att grädda vidare pajen i ca 20-40 minende på hur tjock man lagar den

Jag serverade den med en sallad till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar