fredag 23 april 2010

Syltkakor

Dessa smakade nästan som en minivariant av hallongrottor tyckte mannen min,
vilket jag ta positivt eftersom jag är väldigt glad i hallongrottor.
Det är ett vanligt mördegsrecept med hallonsylt som topping.
Det blir ca 45 st

200g rumstempererat smör
1tsk vaniljsocker
1dl strösocker
4,5-5 dl vetemjöl

Jag använde som vanligt matberedaren med det går fint att anväda elvisp till att röra smör och socker vitt.
kör sedan på låg hastighet blanda i mjöl tills det blir en grynig massa


som man sedan arbetar snabbt ihop på bakbordet


Man rullar ut små bollar som man lägger på bakplåtspapper på plåt
trycker till lite och fyller den lilla gropen med hallonsylt.

Ett tips är att använda en sådan här flaska
då blir det inte så kladdigt att få sylten på plats
Grädda kakorna i mitten av ugnen på 175 grader i ca 8 min
Låt gärna kakorna svalna på plåten.
Dessa går utmärkt att stoppa i en burk i frysen
Smakar utmärkt till en kopp te
Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Blev inte klara i ugnen på 8 min mist 15 min om de ska få någon färg.Väldigt små kakor om man skall göra 45 st. Men goda :)

    SvaraRadera
  2. Ja kakorna är små jag gillar små kakor. Min ugn är nog effektiv men tack att du säger ifrån så får jag tänka på tiderna det i framtiden

    SvaraRadera