torsdag 22 april 2010

Tebröd



Igår bakade jag något som heter tebröd i kakboken där jag fann receptet det är en sorts "mandelmassekaka" helt enkelt.

 Ingredienser
ca 25 st
100 g sötmandel
1 1/2 dl florsocker
1/2 - 1 äggvita
eventuellt grön karamellfärg
hasselnötter till pynt

Gör så här
Sätt ugnen på 175˚C. Skålla och skala mandeln. Jag var lat och skållade inte mandlarna och tyckte det gick lika bra men en smaksak helt enkelt.
Om du har matberedare gör så här: Mixa tills mandeln är finhackad, lägg i florsockret och fortsätt att mixa. Tillsätt äggvitan, lite i taget. Kör maskinen tills allt är väl blandat. Färga eventuellt degen med lite karamellfärg. pesonligen hoppar jag nog färgen nästa gång.

Om du inte har matberedare: Riv mandel i mandelkvarn. Blanda med övriga ingredienser i en bunke.

Jag spritsade ut till små "rosor" som jag dekorerade med en hasselnöt på toppen, på plåten med bakplåtspapper .

 Grädda i mitten av ugnen ca 8 minuter.


Gör smeten ännu enklare: Riv 200 gram mandelmassa och blanda med 2 äggvitor.
Skulle jag baka de igen hade jag nog spetsat med lite bittermandelessens för att få lite mer mandelsmak, något jag gillar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar