lördag 8 maj 2010

Mumsmums

                                                                 

     Mumsmums
Hemmagjorda mumsmums är inte alls så svårt att göra som man skulle kunna tro. Fyllningen består av en marängsmet som man rör ner gelatin i.. den smakar alltså inte så mycket i sig själv men tillsammans med rånbotten och chokladen blir det en liten gräddbulle. :)

30 st
smörgåsrån
1 dl äggvitor (ca 3 ägg)
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 gelantinblad
200 mörk choklad,
kokos
ev. stössel

Det behövs inte riktigt så mycket men bra att ha 200g när man doppar
det kommer tips efterpå vad man gör med den överflödiga chokladen
Tag ut 1-2 rånbottnar av varje smörgåsrån, ca 3,5 cm i diamater.
Jag använde ett snapsglas och tyckte det blev lagom stora mumsmums.

Lägg gelantinbladen i blöt i kallt vatten. Vispa äggvitorna med sockret till riktigt hårt skum med fettfria redskap (ta gärna hjälp av en assistent om du har det eftersom det kan ta ett tag innan äggvitorna stelnar). Vispa ner vaniljsockret i slutet när äggvitan stelnat. Krama ur gelantinbladen och smält dom i 10 sek i micron. Vispa ner det smälta gelantinet i den vispade äggvitan.



Häll fyllningen i en spritspåse med en tyll Tryck ut massan till en topp eller mumsmumsformad boll på varje rånbotten. Ställ gräddbullarna kallt så att ytan torkar, ca 4 timmar.
Sedan satte jag dem en stund i frysen innan jag doppade dem men det tror jag kanske inte behövs.

Smält chokladen. Doppa gräddbullarna, vrid dom i slutet och skaka lätt så överflödig choklad rinner av. Ställ in kylen tills chokladen stelnat. Doppa ev. topparna i kokos innan de ställs för att stelna!


eller med kokos på


Jag fick ut 34st.
med det överflödiga chokladen och kokosen gjorde jag detta

Doppad frukt , kanongott !!!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar