tisdag 15 juni 2010

Blå maränger.

Jag bakade blå maränger med hallonsmak till killkalaset förra veckan själv tyckde jag de blev goda

,men de norska barnen är inte vana med sådana annorlunda ting som blå maränger så de var lite skeptiska.
5 äggvitor
1 krm vinäger/ättika/citronsaft
2 ½ dl strösocker
ev. hushållsfärg
ev. smakessens
Tillagning

1.Sätt ugnen på 100 grader.
2.Vispa äggvitorna till ett fast vitt skum med elvispen.
3.Tillsätt vinäger och socker och vispa ytterligare ännu fastare.
4.Marängmassan ska vara helt fast och stanna i bunken om man vänder den upp och ner.
Jag smaksatte mina med hallonessens och hade i lite blå karamellfärg.

5. Man kan klicka ut maränger men jag spritsade ut mina  på bakplåtspapper.

6.Sätt in i ugnen och grädda i knappt 1 ½ timme (öppna inte luckan).
7.Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar