onsdag 9 juni 2010

Rabarberpaj

Årets första rabarberpaj bakade jag i går mums. Jag hade sådan tur att få ett lass med rabarber av vänninan min då mina torkat bort denna vår.
Detta är mitt enkla favoritrecept på smulpaj som jag varierar efter behov detta räcker till en vanlig rund pajform jag dubblade den denna gång och gjorde tre mindre almiumformar som man kan stoppa ifrysen och lätt värma på i ugnen om det kommer oväntade gäster.

Smulpajsdeg

2dl vetemjöl
1/4tsk salt
2msk Socker
1tsk vanlijsocker
75g smör rumstempererat

Man kan hacka samman allt på bakbordet eller i matberedaren .
Tar du matberedaren se till så du inte kör för länge bara degen skall vara smulig.

Jag skalade rabarber

skar ned dem i små bitar och fyllde upp botten på de smorda formarna

Då pudrade jag över lite potatismjöl ca 1 msk och drygt en dl socker på var paj men sockermängden bestämmer du helt själv hur söt du vill ha pajen, mina blev lagom syrliga enligt min smak.

Sedan fördelar jag smuldegen över rabarbern och in i ugnen på 200 grader
i ca 20 min. till degen är gyllene och rabarbern mjuk.

och vips tre nydliga pajer på mig :).
Jag gjorde en till där jag bytte ut lite av mjölet med mald mandel och kokos jag gillade den men familjen var inte lika glad i den. Men något som går väldigt fint är att ta hälften havregryn och hälften vetehjöl så får man en lite grövre smulpaj.

Vi åt pajen ljummen med vaniljsås men lite vaniljglass eller vaniljkesella till är ju också helt ok.
Lycka till!


























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar