söndag 24 oktober 2010

Evas matbröd

I dag skulle jag testa ett nytt recept på en Värmlandslimpa men trött som jag var så hällde jag i dubbla mängden vatten, ops kan man ju säga minst sagt så fick se vad jag hade i skåpet och fixa på degen det gick fint och brödet blev ju kanongott så då kan man ju ta och dela med sig av receptet.

Detta blir fyra limpor i en långpanna.
100g jäst
1 liter ljummet vatten
2ägg
2 dl farinsocker
2 msk salt
1 msk brödkryddor
2 tsk malda pommeranskal
1 kg rågsikt
500g grövre mjöl jag tog råg och vete
och vetemjöl tills degen blir smidig och hanterbar

Börja med farinsockret och jästen i en bunke,rör run, låt stå och gosa sig en kvart.
Nu kan du tippa i den fingervarma vattnet,röra till allt löst sig och i med resten. Nu skall du jobba degen ordentligt ca 8 min med maskin eller 12 min för hand. Slutligen delar du degen i fyra bitar formar till långa limpor lägger de brevid varandra på tvären av ugnens långpanna, den skall vara smord gärna med smör. Pensla bröden imellan med lite matolja så att det går lätt att dela på dem när de är färdig bakade, pricka de lite med en mjölad gaffel. Ställ de under en kökshanduk  för jäsning i ca en timme när du trycker försiktigt på brödet och tar upp fingret skall degen"komma upp med en gång igen".
Grädda mitt i ugnen ca30-35 minuter i 190 grader.
¨Låt sedan svalna på galler gott övertäckta av bakduk. Man kan pensla de men kokt kaffe när de kommer ur ugnen för att få en vacker yta.
Smakar smaskens nybakt med smör och ost.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar