tisdag 12 oktober 2010

Höstgryta med trattkantareller


I helgen plockade vi massor av trattkantareller så det fick bli en mustig köttgryta att stoppa dem i med ris till.
Men eftrsom vi var på sommarstället så var kryddor och div. smaksättningar i begrensat utbud så så här blev receptet.

Recept till ca 4-5pers

800g märgpipa gärna med en liten benbit
3stora morötter
1 palsternacka
 ca 250g kålrot
1 gul lök
200g trattkantareller
1 burk icas svamp creme fraise
ca 200g rensade trattkantareller
1dl cocacola kan uteslutas
2 dl öl
5 dl vatten
2 bulljongtärningar (jag tog hönsbuljong)
2 msk ketchup
1 tsk torkad dill
smaka av med salt och peppar
smör till stekning
och maizenaredning om du vill ha en´lite tjockare sås

Jag började att bryna det tärnade köttet,den skalade och klyftade löken och märgbenbiten som jag sedan hällde i en stor gryta med buljongen och vätskan detta fick börja småputtra medan jag skalade rotfrukterna.
Rotfrukterna skars i cm stora tärningar och ned i grytan med kryddor,dill, kantarellerna och ketchup,var försiktig med salt eftersom buljongen är rätt salt.
Låt nu detta puttra i ca 30 min med locket på , kolla sedan att köttet är mört om inte kan det få en stund till på plattan. Sedan rör du in creme fraisen och reder av den om så önskas
Gör en sista avsmakning.
Vi serverade denna med kokt ris och lite tomater och gurka.
Härlig höstmat, smaklig måltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar