måndag 15 november 2010

Blandsaft

Idag har jag kokat blansaft på rester av bär och frukt jag fann i frysen. Det blev blandning av
1 kg  jordgubbar
1,5 kg blåbär
2 kg plommon
0,5 kg tropisk fruktblandning

 Jag har en "saftmaja" som de kallas och använde den men gör det kanske på den krångliga sättet eftersom jag har i sockret till sist för att regulera sötman i saften jag vet att man kan ha socker i tillsammans med bären i saftmajan men jag har inte testat det.

Jag börjar med att fylla upp vatten till markeringen i den understa grytan

sedan sätter jag på "saftbehållaren" dit den ångade saften hamnar sedan.

överst fyller jag i all frukt och bär jag hade.
Låter vattnet koka upp ordentligt och låter sedan plattan stå så pass högt på att det kokar ordentligt under hela prosesen.

Efter hand som det kommer saft så tappar jag över den i en annan gryta men mäter hur mycket varje gång så jag har koll på hur mycket råsaft det blir. Jag fick 6,4 liter idag.

När frukten har sjunkit ihop så här mycket brukar det inte komma ut så mycket mer saft.
Då tappar jag över den sista saften från saftmajan i den andra grytan och tillsätter 400- 500g socker per liter saft , jag brukar smaka av efter hand så saften inte blir för söt.
. Nu låter jag detta få ett uppkok så sockret löser sig.
Ta nu saften från plattan och häll i atamon enligt anvisning på flaskan så att saften kommer hålla sig
 nu är det viktigt att saften inte kokar efter atamonen kommit i det tål den inte .

Då är det dax att hälla upp den varma saften på rena och torra flaskor.
Jag brukar ta lite plastfilm mellan flaskhalsen och korken .
Jag fick 8 flaskor i varierande storlek.
Ställ nu dessa svalt så har du en god hemmakokt saft att njuta av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar