torsdag 11 november 2010

Ellis fatomenkaka



Denna kaka gjorde min mans systerdotter Elli till oss första gången en helt underbar kaloribomb helt enkelt.
Det är som en kladdkaka toppad med kokostosca, det säger väl allt :)

FANTOMENKAKA

Temp i ugn: 200 grader
Långpanna 35*40 cm

 
Ingredienser:
6 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
3 dl vetejöl
150 g rumsvarmt margarin
6 dl socker
4 ägg

 
Glasyr:

200 g kokosflingor
2 dl socker
1 dl ljus sirap
1 1/2 dl grädde
75 g margarin

 
Vispa ägg och socker. Rör ned margarin, kakao, vaniljsocker och salt. Rör sist i mjölet.
 Bred ut smeten på bakpapper i formen.

 Grädda mitt i ugnen 15-20 min. Gör under tiden glasyren. Blanda alla ingredienserna i en kastrull och sjud på svag värme ca 5 min.

 Bred glasyren på kakan och grädda i ca 10 min eller tills den blivit ljusbrun.


Ta ut kakan och låt den kallna innan den skärs.
Denna gång gjorde jag så att jag halverade receptet och det blev lagom till en liten långpanna.




 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar