tisdag 16 november 2010

Knäckebröd


Knäckebröd har blivit himla poppis att baka här i norge och jag gjorde mitt försök idag.

1,25 dl grovt rågmjöl 
1,25 dl grahamsmjöl
1,25 dl havregryn
1,25 dl solrosfrön
0,75dl linfrön
0,5 dl  sesamfrön
1tsk salt
1/4 tsk hjorthornsalt
3,75dl vatten



Allt blandas ihop till en gröt som skall stå och svälla i ca 10 minuter.

Lägg bakplåtspapper på 2 plåtar och dela upp röran på dessa, fukta händerna eller en degskrapa med kallt vatten och platta ut degen över helaplåtarna.


Jag har sett att en del rekomenderar att ta ett bakplåtspapper över och kavla ut degen men jag prövade och det var bara superkladdigt tyckte jag.

Nu kan du strö över lite extra frön till pynt om du vill, det glömde jag :).Jag hade inga solrosfrön hemma utan tog mer av lin och sesamfrön.Men jag skulle tro att pumpfrön också skulle vara gott att ha i . Jag testade med lite anis i den ena plåten också sår får smaka när de kallnat och skriva hur det blev.
Nej nu skall de små rackarna in i ugnen på 170 grader i 40 minuter stek båda samtidigt om du har varmluftsugn.
Efter ca 10 min tar du ut plåtarna och skär rutor i degen så de blir lätta att bryta isär sedan när de är klara och in med de nu de sista 30 minuterna. Jag använde ett pizzahjul till att dela med.

När de är klara låter du de svalna bryter isär dem och förvarar de i tätslutna burkar.

      Nu har jag smakat dem de är goda och knapriga men min anis jag tippade i kände jag inget av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar