måndag 22 november 2010

Pepparkakshusdeg


Detta recept fann jag i vår kokbok men jag har minskat ner mängden på kryddnejlika för min deg smakade nästan bara kryddnejlika och det skall ni få slippa om ni använder detta recept som  enligt kokboken skall vara speciellt engnat till pepparkakehus.Men jag tyckte de var helt ok att äta som de var,
 de påminde om min farmors pepparkakor.

Deg:
1,5 dl socker
1 dl sirap
50g smör
1/2 msk mald kanel
1/2msk mald ingefära
1tsk mald kryddnejlika
1,5 dl mjölk
1/2 msk bikarbonat
8-9 dl vetemjöl

Ungstemp: 175 grader Gräddningstid 5 min för små delar och ca 10 min för stora delar.

Blandan socker sirap och fett i en kastrull , värm till smöret smält, tillsätt mjölken och kryddorna.
Låt blandningen kallna.
Rör ut bikarbonaten i lite av mjölet arbeta resten av mjölet på bakbordet.



Det skall bli en fast och smidig deg. Svep in den ordentligt i plastfolie och lägg den i kylskåpet den bör vila över natten gärna ett dygn och klarar sig en vecka i kylskåpet.


Nu är det bara att rita mallar till det hus du vill bygga och låta fantasien flöda.
Jag började med att baka lite pepparkakor för att testa ut degen och framöver skal det bli hus med.
Det är inget svårt att få hjälp när det är pepparkakebakning.




Här är en del av mina formar alldeles för många enligt min man.

Dinusaurier och rymdraketer bakade sonen min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar