söndag 14 november 2010

Rispuffpaj med äpplen

Detta blev ett till av Evas expriment inte helt fulländat men med lite ändringar så tror jag att det fungerar men ni skall få grundreceptet men mina förslag på ändringar som jag tror blir bra men inte hunnit pröva ännu.

Till en paj till ca 4-6 pers

5-8 äpplen lite beroende på storleken på dem de skall täcka botten gott i formen du använder
rivret citronskal av en halv citron
ca 1 krm. mald kanel

Skala, kärna ut och skiva äpplena och lägg de i en smord form.
Riv över citronskalet och strö över kanelen.


Till degen

50 gr smör
2 msk sirap
2 msk matlagningsgrädde eller vispgrädde
2 dl strösocker
3 dl havregryn
2 dl rispuffar som jag tror är väldigt fint att byta ut mot hackade mandlar/nötter eller kokosflingor
en nypa salt

Smält smöret i en gryta häll i socker, sirap och grädde, låt röran bubbla lite innan du tar det från plattan och rör i resten.

Bre ut röran över äpplena. Grädda i 200 grader tills det blir gyllene ca 20-30 min.


Vi serverade den med vaniljsås.
Smaken var bra men konsistensen på rispuffarna en aning underlig så byter man ut de mot mandel, nötter eller kokos så tror jag personligen att det blir en hit eftersom degen blir lite knäckig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar