lördag 6 november 2010

Våfflor

Här skall ni få mitt enkla favoritrecept på våfflor, Jag bör kanske tillägga att jag är inte superförtjust i superfrasiga " luftvåfflor" . Dessa är lite mer matiga.Vi äter de på norskt vis med sylt och römme men i Sverige hade det kanske fungerat fint med kessella eller gräddfil till så ifall. Jag tyckte det var väldigt underligt att äta römme till våfflor när vi flyttade till norge men nu älskar jag det .
Men här kommer receptet.

Till ca 12 laggar
2 ägg
5 dl mjölk man kan ta hälften filmjöl om man önskar
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
100g smält smör
ev. 1/2 tsk kardemumma

Vispa sammen allt till en jämn smet låt gärna stå i 10 minuter och svälla innan du gräddar dem ,jag brukar ha lite smör i järnet de första våfflorna och sedan kör jag utan.
Det går fint att byta ut lite av mjölet till en grövre variant om man vill ha lite matigare våfflor till mellanmål.
Det brukar vi göra när vi gräddar våfflor ute på sommaren till mellis.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar