lördag 13 november 2010

Vitlöksbröd/ vitt bröd

Idag bakade jag en deg med frankbröd/vitt bröd som halva blev vitlöksbröd och halva ett franskbröd till morgonens frukost, här nedanför är ett grundrecept jag tippade in några matskedar linfrön i min deg 0och förklaringen på vitlöksbrödet kommer nedanför grundreceptet.
Ingredienser


 50g Smör el. margarin
5dl Mjölk el. vatten
50g Jäst (färsk)
2 tsk Salt
ca 1,2 liter Vetemjöl 
 Tillagning

Smula ner jästen i en stor bunke. Smält matfett i en kastrull och tillsätt mjölk el. vatten. Värm spadet fingervarmt, 37ºC.
Rör ut jästen med lite av degspadet. Tillsätt resten av spadet, salt och mjöl. Arbeta degen tills den blir smidig och släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa till dubbel storlek under duk i ca 30 minuter.
Knåda degen på mjölad arbetsbänk tills den blir blank, smidig och släpper från bakbordet. Forma degen efter behov och lägg i smord form eller på smord bakplåt. Låt degen jäsa under duk 30-40 minuter, till knappt dubbel storlek.
Sätt ugnen på 200-225ºC.
Grädda brödet i nedre delen av ugnen ca 30 minuter. Prova med en sticka i brödet, som därvid skall vara torr när brödet är klart.

Fyllning till vitlöksbrödet
50 g smör
4 vitlöksklyftor
1-2 msk torkad persilja eller färsk om du har det
lite finriven parmesan, jag tog pulverform från butiken idag det var det som fanns hemma.

Smält smöret, pressa i vitlöken och häll i persilja blanda väl och bredd det över den utkavlade degen.
Som jäst till dubbel storlek.
sedan strödde jag över parmesanen och rullade ihop degen som när man gör kanelbullar.



Delade degrullen och la vitlöksbullarna i en smord rund form
Detta får nu jäsa under bakduk i ca 30 min.
Sedan in i ugnen på 200 grader i ca 20 min eller till de är gyllene ätes helts ljumna.
men går fint att ha med på picknick oxå.


Det blev ett franskbröd att den andra halvan av degen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar