torsdag 9 december 2010

Lussebullar

Här kommer mitt recept på lussebullar det går att halvera för det blir närmare 100 mindre bullar av detta.

100 gr jäst
250 gr smör
4;5 dl ströckocker
1 tsk salt
1,5 -2 gr saffran ( 3-4 påsar)
2 ägg
300 gr kesella
ca 3 liter mjöl

bitsocker till att krossa saffranet med
ägg eller mjölk till att pensla bullarna med
russin till pynt


Jag börjar med att stöta saffranen med några sockerbitar och sköljer sedan ur morteln med lite lummet vatten så all saffran kommer med.

Smält smör tillsätt mhjölk värm till 37 grader häll det sedan över den smulade jästen.
Rör till jästen löst sig i med äggen,saffran,kesella socker och salt och späd på med mjöl till du får en knådvännlig deg arbeta degen gott innan du sätter den till jäsning under bakduk..
Jag hade så kallt i mitt kök så min deg fick hamna på värmekablarna på badrumsgolvet så att det kunde jäsa gott.Tar ca 30-45 min dubbel storlek är fint.



Sedan är det bara att ställa sig vid bakbänken och min underbara utsikt över fjället i blå timmen :)

Lussekatterna fick russin i sig efter de jäst ytterligen30 min under bakduk och penslat ägg.
Man kan oxå hoppa att pensla med ägg och pensla med mjölk precis när de kommer ur ugnen så får du en fin yta som inte är så blank. 
In i ugnen på 225 grader i ca 7-9 min.

Klar till lucia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar