torsdag 2 december 2010

Saffransänglar


Jag som älskar saffran har nu kombinerat och omarbetat med saffran och ett gammalt recept
 på hjorthornskakor jag hittade i en gotlänsk kokbok.

Detta behöver du
1 ägg
1 hg socker
2 hg vetemjöl kanske + till utbakningen
1 hg smör
1/2 tsk horthornssalt
1/2 konjak går det går också bra med apelsinsaft
0.5 gr saffran
finrivet skal av en appelsin

1ägg till pensling
pärlsocker till pynt
Blanda den smulade saffranen i konjaken .
Rör socker och smör tillsammans med ägget tillsätt sedan saffransblandningen rör om gott.
Blanda mjöl och horthornsaltet med mjölet och blanda allt sammen arbeta snabbt ihop degen som nu skall vila minst en timme gärna över natten.


Jag gjorde många degar samtidigt så kan man baka efter hand de tål ju att ligga någon dag.

Jag förberedde skålar med det lätt vispade ägget och pärlsocker.

Kalade ut degen rätt tunt och tog ut kakor med änglamått.

Penslade de med ägg doppade i pärlsockret la sedan på bakplåtspappersklädd plåt.
De gräddas på 190 grader i ca 8 min på varmluft lite beroende på tjocklek av kakan och storlek på måttet.

Här i Norge har vi en annan typ av pärlsocker än i Sverige våran är större vitare korn än den norska.
Jag prövade båda och blandade oxå i lite strösselkulor på några.


Det blev gyllene änglar som föll mig helt i smaken men du måste gilla saffran annars kan man utesluta det och byta ut konjaken mot citronsaft som i orginalreceptet.

4 kommentarer:

  1. nejdå den har jag varit inom och deltagit en dag hitentills i vart fall :)

    SvaraRadera
  2. Vilka fina änglar du gjort!
    Är kakorna hårda som pepparkakor eller en lite mjukare variant?

    SvaraRadera
  3. Kul att ni gillade dem:) De är nästan lika hårda som pepparkakor men var så klart lite mjuka precis när de kom ut ur ugnen men jag lät de svalna på plåten, nu är de krispiga och supergoda .

    SvaraRadera