söndag 9 januari 2011

Tuttårta


En kompis blev 30 år och frun sa att kan var en tuttman så då blev det en tuttårta :)

Jag anväde mig av trippelsats av receptet nedanför
i två runda formar men det var för mycket det hade nog hållt med dubbel sats.


Jag delade botten och la plastfilm i en kupig glasskål och sedan fyllde jag med bottnarna.




Jag gjorde en toffeymoussen
500g kesella
9 gelantinblad
4 äggulor
1 dl strösocker
1 dl mjölk
1/2 dl dooley`s likör
5 dl vispgrädde

Lägg gelantinbladen i kallt vatten.

Blanda äggulor,socker,mjölk och likör i en kastrull sjud allt på svag värme och vispa kraftigt hela tiden till krämen är tjock och luftig, rör då och då så det inte blir skinn på krämen.
Ställ åt sidan för att svalna.
Krama ur gelantinbladen och rör ned dem i krämen.
När den svalnat rör du i kesselan och till sist vänder du i den vispade grädden.


Nu fyller jag i de bottenfyllda skålarna med moussen på med ett lager botten lite likörmarinerade bär och lite mer mousse. och till sist en botten till.
Plasta in dem och låt de ligga svalt över natten.


Dagen efter lyfter du ur kakan med hjälp av plastfilmen.

Täck dem med vispad grädde
jämna till och täck med utkavlad marsipan jag körde med två färdig kavlade lock från butiken.

Dekoren sedan gjorde jag av hälften marsipan och hälften sockerpasta som färgades och formades.


Detta blir till en bh  med mönster uttryckt på.

Dekorerar till sist med lite sockerpastablommor och silverkulor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar