söndag 20 februari 2011

Apelsichokladkaka med kokostosca

Temp i ugn: 200 grader


Ingredienser:

4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1,5 dl vetejöl
75 g rumsvarmt margarin
3 dl socker
2 ägg
rivet skal av 1-2 apelsiner
Glasyr:
125g kokosflingor
1 dl socker
0,5 dl ljus sirap
0,75 dl grädde
50 g margarin

Vispa ägg och socker.
Rör ned margarin, kakao, vaniljsocker, apelsinskalet och salt. Rör sist i mjölet.
Bred ut smeten på bakpapper i formen.
Grädda mitt i ugnen 15-20 min. Gör under tiden glasyren.
 Blanda alla ingredienserna i en kastrull och sjud på svag värme ca 5 min.
Bred glasyren på kakan och grädda i ca 10 min eller tills den blivit ljusbrun.




Ta ut kakan och låt den kallna innan den skärs.
 Detta recept är lagom till en liten långpanna dubblar du det blir det bra i en stor långpanna

Jag tog ut kakor med ett runt mått denna gången men annars brukar jag bara skära den i rutor.