tisdag 29 mars 2011

Lyxig burgare på varm sallad


Idag grillade vi lyxiga ostfyllda hamburgare som serverades på en "varm sallad".

Jag använde:

400 gr nötfärs
1 tsk av olja till chili och vitlöks fetaosten eller vanlig olja
ca 0,5 dl potatismos
1 krm vitpeppar
1tsk salt

Fyllning
1 skiva ost per burgare
och lite smulad fetaost chili/vitlök

Penslar med BBQ sås under grillningen vid varje vändning

Detta blir 4 stora fyllda burgare
(jag gjorde några fyllda och några ut som var mer barnvänliga)
Jag blandade tillsammans allt till burgaren sedan plattade jag ut fyra stora rundlar av hälften av köttfärsen.
Där efter la jag på ost i skivor och smulade lite fetaost och ringlade lite av oljan från fetaostburken .
Nu plattar du till 4 stora lock av resten av köttfärsen, förslut kanterna annars rinner osten ut och sedan penslade jag dem med BBQ såsen och på grillen med dem,
 penslade med mer bbq sås vid varje vändning på grillen.






Salladen bestod av


Ett stort broccolihuvud
2 -3 röda paprikor
1 ask cherrytomater
Fetaost jag hade så klart min favorit chili vitlök
Jag finfördelade brocolin och wokade den, på slutet saltade jag och hällde jag på lite sweet chili sås.
Tomaterna grillade jag som de var och paprikorna kärnades ut sedan gjorde jag stora strimlor som grillades.
Blandade allt och toppade med den härliga starka fetaosten.
Men den varma salladen är ju bara att variera efter smak och behag


 
En härlig middag! Som ni bör pröva.
Hoppas det smakar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar