lördag 16 april 2011

Äppel och vaniljkaka


Jag utgick från receptet på  min vaniljkake till denna äppelkaka
 men jag gjorde bara en liten smet som passade till min lilla springform på 20cm i diameter.

100 gr strösocker
2,5 dl vaniljsås
1,5tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
175gr vetemjöl
50 gr smält smör

2-3 äpplen
pärlsocker och kanel

Blanda socker vaniljsås och det smälta avsvalnade smöret och sikta till sist i resterande.
Blanda väl och häll i en rund, smord och bröad springform .
Skala och skiva äpplen som du trycker ned i kakan och
strö över lite kanel och pärlsocker innan du sätter in kakan i ugnen.
Jag strödde även över lite rivet citronskal.

Grädda längst ned i ugnen i 175grader i ca 30 min beroende på storlek.
Pudra ev. kakan med lite florsocker innan servering.
Servera gärna med vaniljsås till den ljumma äppelkakan.











1 kommentar:

  1. Låter jättegott. Dessutom är den otroligt snygg, blev nästan som en stjärna i mönstret.

    SvaraRadera