fredag 1 april 2011

Bröllopstårteförsök

Jag har fått äran att baka bröllopstårtan till några vänner och vi skall idag komma överens om vad de önskar . Men jag tänkte pröva mig på en testtårta eftersom jag aldrig täckt en tårta med sockerpasta förr
 och jag gissar att de kanske önskar en vit tårta.
 Men det var inte helt enkelt jag gjorde sp för tunn men nu vet jag det :)
Jag bakade en chokladbotten samma som i Tuttårtan och fyllde även med ett lager toffeymoussen som jag hade i den. Mittenbotten blev av maräng men nästa gång skall jag pensla den med choklad så den håller sig spröd inni kakan.
Det andra fyllet blev ganache av mjölkchoklad och en mandelchoklad.





Sedan la jag resten av moussen runt och sedan vispad grädde.

Kakan täcktes med sockerpasta.


Och pyntades med aprikosfärgad sockerpasta och pärlemopärlor.



Så blev den inni smakade helt ok men som sagt var skall marängen
 vara spröd nästa gång så blir kakan knallbra :)


2 kommentarer:

  1. Maräng har jag länge velat testa att ha i tårta. Bra tips att pensla med choklad för att den ska hålla sig spröd, det ska jag försöka komma ihåg.
    Tycker att ditt första försök blev riktigt bra. Det är inte lätt, men varje gång man testar så lär man sig något.

    SvaraRadera
  2. Tack :) Ja jag tror det skulle funka att klä marängen med choklad men har inte testat det ännu utan choklad funkade det inte marängen försvann totalt.Men åter kommer med detta när det testats hemma i köket :)

    SvaraRadera