torsdag 28 april 2011

Hemlagad hamburgertallrik

Idag blev det hemlagad hamburgertallrik
 Jag bakade hamburgebröd av vanligt vitt bröd
till 6 st stora hamburgerbröd hade jag

1 dl mjölk
1,5 vatten
3 msk matolja
25 gr jäst
1/2 tsk salt
1 dl grovt vetemjöl
ca 5-6 dl vetemjöl
"topping"
1 litet ägg och sesamfrön

Rör ut jästen i 37 graders vatten/mjölk blanda i resten arbeta till en deg och låt jäsa i ca 30 min.
Sedan kavlade jag ut 6 runda kakor av degen som fick jäsa ca 30 min igen.
Innan jag gräddade dem pricade jag dem med en gaffel
 och penslade jag dem med ägg och strödde över sesamfrön.
Gräddade i 210 grader i varmluft ca 10-13 min.


Potatisen
Vi var 3 till middagen så jag hade 8 små potatisar som jag skalade och skivade tunnt och la i en plastpåse sedan hällde jag i några msk matolja och blandade runt.
Sedan bredde jag ut skivorna på en plåt med bakplåtspapper och strödde över kryddor jag använde en norsk pomfrittkrydda med dill.
Potatisen körde jag nu i ugnen på 215 grades i ca 15-20 min
efter halva tiden vände jag skivorna och kryddade andra sidan med.



Hamburgarna till oss tre gjorde jag av
 400 köttfärs
1 ägg
2msk potatismospulver
1 msk grädde
1 msk havregryn
1,5 tsk salt
jag blandade allt till en jämn massa och jag sedan  med händer spolade i kallt vatten
rullade till 3 stora bolla och plattade ut rätt tunt till hamburgare la de på plastfilm och ned i frysen en timme eller 2 innan de skall på grillen.
Innan jag slängde de på grillen så penslade jag dem med bbq sås.
När de grillats färdig la jag på ost som fick smälta på eftervärmen i grillen.
Sedan la vi bara ihop burgarna med sallad, lök, tomater och hamburgerdressing.
En kanongod middag`:)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar