torsdag 21 april 2011

Ostkaka med mandelbotten

Detta blev min påsktårta för i år en ostkaka som kan serveras fryst eller som den är.
Receptet fick jag av en jobbarkompis efter som jag bara blev helt frälst på den
när hon bjöd på denna på jobbet.
Jag halverade receptet och då var det lagom till min lilla form.
Receptet är beräknat på en rund form med diameter på 24 cm.
Till ca 12 bitar

200gr mandlar
200 gr strösocker
2 ägg
rivet skal av en apelsin
1msk kakao

Fyllning
4dl vispgrädde
3 äggulor
200 gr vit choklad
200gr krämost/ philiadelfiaost

pynt
1 granatäpple
eller som jag godis och färgat kokos

Mal eller finhacka mandlarna blanda i kakaon. Vispa ägg och socker vitt  och rör in mandlarna.
Häll i smord form med löstagbar botten och grädda i ca 25 minuter på 175 grader på i nedre delen av ugnen.
Låt botten svalna i formen.

Smält den finhackade chokladen i vattenbad.
Blanda äggulorna med 1 dl av grädden i en kastrull och värm den under kraftig vispning tills det tjocknar, obs får inte koka.
Kyl ned blandningen en aning och rör i chokladen.
Vispa resten av grädden och vispa sedan i krämosten i grädden.
Blanda sammen rörorna och häll de över mandelbotten.
Låt nu kakan stå kallt i kyl i minst 3 timmar innan servering.
Du kan oxå frysa i minst 2 timmar men gärna över natten du bör du ta upp och tina den 30 min i kyl innan servering enligt det norska receptet skall den pyntas med ett urgröpt granatäpple.
Men jag gjorde påskvarianten med nonstopp, moccabönor lite färgad kokos och några chokladägg.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar