söndag 17 april 2011

Scones med smaksatt keso och äpple


Jag fick så lust på något gott till kvällsteet idag och kom att tänka på att scones, det var ju bara så länge sedan vi hade. Jag hade en keso med äpple päron och vanilj stående så googlade scones med keso läste lite recept och mixade lite och kom fram till detta som säkert fungerar med alla sorters keso smaksatt eller inte.
 2-4 runda scones beroende på storleken

1 dl grahamsmjöl
1dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
en nypa salt
50 g smör/flytande margarin
2dl keso vanilj/äpple/päron
1  rivet äpple


Sätt ugnen på 225°.
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
 Skär smöret i små bitar och finfördela det i mjölblandningen.
 Tillsätt keso. Arbeta snabbt ihop till en jämn deg.
Jag testade att köra degen i mixern idag och det gick fint först det torra och smöret
sedan tillsatte jag keson och äpplet och körde till en deg
 Dela degen i 2 bitar och forma till runda platta bullar pricka med en gaffel.

Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen ca 10-15 min.

Jag gräddade min lite för länge men de var goda ändå :)
Men smakade inte mycket av keson så jag tror att riva i ett äpple
hade varit jättegott så jag la till det i receptet.


2 kommentarer:

  1. Vad gott med scones. Den keson köpte jag en gång och tänkte att den skulle vara god till fruktsallad men jag gillade den inte alls. Men i bröd kan jag tro att det blir gott.

    SvaraRadera
  2. De blev goda men du smakade inte så mycket av keson det blev bara lite saftigare än vanligt :)

    SvaraRadera