onsdag 8 juni 2011

Gorån

Detta är en traditionskaka hemmifrån Gotland som man bakar till varje jul och som man bakar här i Norge till var jul med och kallas då Goro.En kaka med rena smaker av smör och socker jag personligen gillar att ha en aning kardemumma smak på dem. Nackdelen är att man måste ha ett Gorånjärn för att steka dem i.Men de finns i välsorterade järnaffärer.

 Gorån!

250g socker
125g smör rumstempererat
125g margarin rumstempererat
3 ägg
500g vetemjöl
1 1/2 tsk hjotronsalt
( dessa kan smaksättas med1 tsk kardemumma man kan oxå eller 1 paket saffran om man önskar )

Blanda samman allt och plasta in lägg i kyl under natten.
Rulla ut till fingertjocka längder, tryck ut i järnet. Grädda!
Jag gräddar mina i gorångjutjärnet men numera finns det oxå elektriska gorånjärn att köpa i vissa järnaffärer.
Mina gräddas i gjutjärnet på spisen några minuter på var sida tills de är gyllene och sedan tas de ur och skärs till medan de är varma
Går fint att frysa.
Lycka till!

 

Söta saker
Jag har oxå delat receptet på http://sotasaker.com/manadens-sotsak-utlandskt/ en kul sida ni oxå kan delta på om ni önskar under månadens tema utlänskt.

8 kommentarer:

  1. Jag bor i Skåne och vår granne på landet gjorde alltid dessa! Mina älsklingskakor! :) (det heter Gorån i Skåne också)

    Det finns elektriska järn också och ett sådant har jag haft och de blev också goda, men på ett annat sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Skulle vilja veta var du har köpt det elektriska gorånjärnet.
      Jag är väldigt intresserad av ett sådant.
      Har köpt ett elektriskt rullrånjärn.
      Mvh // Nettan

      Radera
    2. Hej jag la in svar nedan :-)

      Radera
  2. Vilket vackert järn!!! Och vackra Gorån :-)

    SvaraRadera
  3. Hej jag har inte det elektriska järnet men min mamma har köpt det .Gorånen blir nästan dubbelt så tjocka i det enligt henne men för utom det tycker hon att det fungerar alldeles utmärkt. mvh Eva

    SvaraRadera
  4. Hej!Ärvt ett gorånjärn och undrade just hur man gör för att grädda.Tack,nu vet jag,på spisen,alltså!?Recept har kära Mor skrivit i sin receptsamling,så nu måste jag bara prova!Mvh Im

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckans dej och ärva ett gorånjärn de är svåra att hitta men gorån är underbart gott lite pilligt men klart värt besväret. Lycka till med gorånbaket.
      Ps. inte för varm spisplatta bara och låt järnet bli ordentligt genomvarmt innan första degen går i. D.s

      Radera