torsdag 16 juni 2011

Limevåfflor


I dag körde jag lite syrliga våfflor med lime och gräddfil.


Till ca 12 laggar
2 ägg
3dl gräddfil
3 dl mjölk
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2tsk vaniljsocker
2 msk strösocker
100g smält smör
Rivet skal och saft från en lime

Vispa sammen allt till en jämn smet låt gärna stå i 10 minuter och svälla innan du gräddar dem ,jag brukar ha lite smör i järnet de första våfflorna och sedan kör jag utan.
Det går fint att byta ut lite av mjölet till en grövre variant om man vill ha lite matigare våfflor till mellanmål.
Det brukar vi göra när vi gräddar våfflor ute på sommaren till mellis.
Jag är förvånad att inte grannarna dök upp när vi gräddade dessa doften var underbar och smaken likaså dessa rekomenderas varmt att testa barnen gav tummen upp :)

Här firar jag och barnen att skolan slutar imorgon med limevåfflor :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar