söndag 14 augusti 2011

Lite sundare bullar

När jag bakade bullar härom dagen var jag nog lite disträ för jag glömde smöret men det gick finfint ändå så nu har jag en sundare variant på bulldeg. Jag tänkte ändå prova en ny ide på degen så det blev bara ännu mer förändring när smöret försvann men detta kom i degen:

4 dl kokosmjölk
1 burk vaniljkesella
och resten mjölk upp till en liter degvätska
100 gr jäst
1 msk kardemumma
1 tsk salt
1,5 dl strösocker
1 ägg
1 liter special vetemjöl av fullkorn
och resten vetemjöl till degen var lagom fast

Jag värmde mjölken+ kokosmjölken ordentligt och rörde sedan i kesellan så det blev fingervarmt och slog över den smulade jästen ,blandade till jästen var upplöst i med ägget och sedan special vetemjölet och till sist de vanliga mjölet till lagom fasthet att degen släppte assistentensskålens sidor.
Nu fick den jäsa till dubbel storlek ca 35 min tog det för min deg.
Jag delade degen i tre det blev en variant med fyllning av socker, kanel och smör som jag bredde ut på utkavlad deg som rullade och skars i bitar och la i formar som på bilden ovan.
Detta blev nästa variant fyllda med smör kardemumma och vaniljsocker som breddes på utkavlad deg som viktes på mitten och skars i strimmlor som jag snurrade till knutar.

Och till sist de nyttigaste av de alla bara min variant av släta gotlandsbullar.
Bullarna fick jäsa ytterligen 30 min innan alla fick penslat ägg på sig och en del en dryss med pärlsocker och in i ugnen på 225 grade i ca 6-8 min.

Sonen hade svårt att välja han tog en av varje till sist :)

1 kommentar:

  1. Vad spännande med kokosmjölk i vetedegen. Det är kul med experiment, speciellt när de blir bra. :-)

    SvaraRadera