torsdag 1 september 2011

Choklad och kokostårta



Temp i ugn: 200 grader



Ingredienser:
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
0.75 dl vetejöl
40 g rumsvarmt margarin
1,5 dl socker
1ägg

Glasyr:
70g kokosflingor
0,5 dl socker
0,25 dl ljus sirap
0,3 dl grädde
25 g smör


Vispa ägg och socker.
Rör ned margarin,ägg, kakao, vaniljsocker och salt. Rör sist i mjölet.
Bred ut smeten på bakpapper i formen.
Grädda mitt i ugnen 15-20 min.
Gör under tiden glasyren.
Blanda alla ingredienserna i en kastrull och sjud på svag värme ca 5 min.
Bred glasyren på kakan och grädda i ca 10 min eller tills den blivit ljusbrun.
Låt svalna innan du skär den jag gjorde denna i en liten runs form på 20 cm
men går supert att dubbla eller göra ännu större om du vill ha den i långpanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar