måndag 12 september 2011

Enkla Kokosbollar på barndomens vis.


Detta är något jag minns från barndomen så här gjorde min mamma kokosbollar när jag var liten.
De är enkla att göra och inte så himla söta heller men riktigt goda.

1 dl äggvitor (ca 3 ägg)
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 gelantinblad
1,5 dlkokos
1 tsk kakao
1 msk oboy
Lägg gelantinbladen i blöt i kallt vatten. Vispa äggvitorna med sockret till riktigt hårt skum med fettfria redskap (ta gärna hjälp av en assistent om du har det eftersom det kan ta ett tag innan äggvitorna stelnar). Vispa ner vaniljsockret i slutet när äggvitan stelnat. Krama ur gelantinbladen och smält dom i 10 sek i micron. Vispa ner det smälta gelantinet i den vispade äggvitan.

Blanda kokosen, kakaon och o`boyen strö botten med ca 1/3 av blandningen i en form på ca 15x15 cm ha gärna i plastfilm eller bakplåtspapper i så är det lättare att få upp det efterpå.
Lägg nu i äggviteblandningen där

 och strö över nästa tredjedel avkokos blandningen.
 Låt sedan stå kallt så att ytan torkar, ca 4 timmar innan du kan skära de i bitar och doppa de sista kantena i kokosblandningen om du vill.

3 kommentarer:

  1. Kan man frysa dessa?

    SvaraRadera
  2. Hej jag har inte prövat att frysa dessa men när jag gör liknande bara doppade i choklad så går det finfint :)

    SvaraRadera
  3. Åh, såna här gjorde min mamma oxå när jag var liten. Jag har fortfarande kvar receptet och ska baka dom nån dag!!

    SvaraRadera