tisdag 18 oktober 2011

Grovt Rambröd med surdeg

Nu har jag testat att baka med surdeg för första gången ,spännande och brödet blev riktigt gott,
 så saftigt. Men jag fuskade lite enligt surdegsfantasterna
 för jag valde ett recept med både surdeg och jäst.

Detta blir 4 bröd

Steg 1
250 gr krossad råg
250 gr kaffe varmt eller kallt

Steg 2
Blötläggningen från steg 1
750 gr vatten
250 gr surdeg ( se här )
50 gr jäst
950 gr vetemjöl med hög proteinhalt
250gr grovt rågmjöl
150 gr brunt farinsocker
50 gr mörk brödsirap
50 gr havssalt

Steg 1 blötläggning.
Blanda den krossade rågen med kaffet i en skål, täck med plastfolie
och låt stå i minst i 6 timmar men gärna över natten.

Steg 2
Blanda blötläggningen med de övriga ingredienserna utom saltet.
Arbeta degen med en husållsmaskin i ca 10 min eller för hand i ca 15 min.
Tillsätt nu slatet och arbeta degen i  ytterligare 5 min.
Så här såg min surdeg ut och nedanför häller jag ihop "kaffekrosset" från steg 1 med surdegen
Låt nu degen vila i 45 min i bunken.


Ta ut degen och dela den i 4 bitar forma den till runda bullar och lägg de i fyra formar a´1,5 liter eller som jag och lägg alla på en långpanna klädd med bakplåtspapper.
Låt dem nu jäsa i i 1,5 timme i rumstemperatur eller i kylen över natten.
Sätt på ugnen på 250gr och ställ in en djup plåt på botten av ugnen.
Ställ in bröden långt ner i ugnen och häll på en kopp vatten på plåten längst ner.
Sänk genast värmen till 175 gr.
Släpp ut ångan efter en halvtimme.
Grädda bröden i ca 1,5 timme innetemperaturen på bröden skall vara 98 gr när de är klara mät gärna med en stek termometer mitt i brödet.
Låt bröden svalna i formarna.

Nu  kan du njuta ditt härliga surdegsbröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar