onsdag 19 oktober 2011

Inkokta äpplen i sockerlag

 
Jag kokade in päron i sockerlag och så gott det har jag väl inte ätit sedan barndomen så då när päronen var slut här hemma gjorde jag det samma med äpplena men sparade liten aning tuggmotstånd i dessa, gott tycker jag men man kan ju koka de längre så blir de helt mjuka.
4-6 äpplen
Sockerlag: 7 dl vatten
3 dl strösocker
1/3 vaniljstång eller 1 tsk vaniljsocker
1 stjärnanis kan bytas ut mot en liten bit ingefära
1 bit hel kanel
Skala äpplena och dela de  i halvor eller klyftor ta bort kärnhuset.
Du kan lägga den i en bunke med vatten och någon tsk citronsaft om du skalar
många päron så att de inte mörknar.
Dela vaniljstångsbiten på längden och skrapa ur vaniljen i en kastrull till sockerlagen.
Lägg ner stången också.Jag hade inte vaniljstång hemma så det fick bli vaniljsocker.

Tillsätt vatten, socker, stjärnanis och kanel.
Rör om och koka upp den i en kastrull.
Lägg ner äppelbitarna i sockerlagen och låt dem sjuda i ca 5- 10 minuter.
Ta av från värmen och låt de svalna i lagen.
Överblivna äpplen kan du spara i kylen eller frysa i lagen.
Servera äpplena med vaniljglass eller grädde.
Jag tog lite grädde och hackad mjölkchoklad på toppen.

2 kommentarer:

  1. Är det samma recept på päron som på äpplen, förutom tuggmotståndet?

    SvaraRadera
  2. Ja det är samma recept men man kan krydda de olika om man vill jag gillar vanilj och kanel till äpplena och stjärnanis och ingefära till päronena.
    Hälsningar Eva

    SvaraRadera