onsdag 19 oktober 2011

Inkokta Päron i sockerlag

 

Jag hade 2 stora päron liggande hemma så de kokade jag in med sockerlag med stjärnanis kanel och vanilj några av mina favosmaker.Man kan lika gärna koka in äpplen om man vill men jag gillar anis och päron tillsammans. Jag halverade detta recept idag men behöll en hel stjärnanis.

8 inkokta päronhalvor, 8 port
4 stora päron (en halva per portion)
Sockerlag: 7 dl vatten
3 dl strösocker
1/3 vaniljstång eller 1 tsk vaniljsocker
1 stjärnanis
1 bit hel kanel

Så här lagar du Inkokta marinerade päron i sockerlag:


Skala päronen men låt skaftet vara kvar.
Jag delade mina och tog ut kärnhuset för att sockerlagen skulle täcka päronen denna gången.
 Du kan lägga den i en bunke med vatten och någon tsk citronsaft om du skalar
 många päron så att de inte mörknar.
Dela vaniljstångsbiten på längden och skrapa ur vaniljen i en kastrull till sockerlagen.
 Lägg ner stången också.
   Tillsätt vatten, socker, stjärnanis och kanel.
 Rör om och koka upp den i en kastrull.
 Lägg ner päronen i sockerlagen och låt dem sjuda i ca 15 minuter.
Ta av från värmen och låt de svalna i lagen.
Överblivna päron kan du spara i kylen eller frysa i lagen.
Servera päronen med vaniljglass eller grädde.
Jag valde glass och en mörk chokladsås till.

1 kommentar: