onsdag 23 november 2011

Gotlandsbullar med saffran


Detta är jul för mig Gotlandsbullar med en härlig saffransmak bättre än så blir det inte.
Och ja för er som undrar är det samma recept som jag hade till mina lussebullar men varför byta ut ett alldelses perfekt recept :)
Det blir ca 40 bullar .

Ingredienser

ca 35-40 st

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella
2 påsar saffran, 1 g
1 1/2-2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Fyllning
mandel
smör
socker

Pensling:mjölk

Gör så här

Smula jästen i en bunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till max 37°. Häll det över jästen. Tillsätt övriga ingredienser. Arbeta degen smidig.
 Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk.
Dela den i 35-40 bitar och baka ut gotlandsbullarna. Lägg på plåtar med bakplåtspapper.

Låt jäsa ca 20 min.  Grädda i mitten av ugnen 5-8 min.Pensla bullarna med lite mjölk precis när de kommit ur ugnen. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar