söndag 6 november 2011

Hemmakokt nyponsoppa




Hemmakokt nyponsoppa går inte att jämnföra med den köpta även om den är helt ok.
Men först måste man ju ut och plocka nyponen denna gången fick jag hjälp av mamma och pappa .

Det blev ett 5-liters spann fullt som jag nu har torkat i ugnen.
Man brer ut de i ett enkelt lager per plåt ställer in allt i ugnen på ca 75-100 grader med en grytlapp i ungsluckan så fukten släpper ut. Där får det stå tilld de är helt torra mina stod väl i ca 8 timmar men stängde av ugnen när jag la mig på kvällen och fortsatte torkningen på morgonen efter.



När de var helt torra tok jag en gammal lakanbit och gnuggade nyponen försiktigt så jag blev av med det "kliiga"på nyponen , de förvaras i papperspåsar på ett torrt ställe.

Koka soppan :)
Häll nyponen i en kastrull och täck de med vatten ,koka nu de ,mjuka.Mosa nyponen lite i kastrullen så du får ut mer smak.

Sila av nyponen och koka upp "saften" med socker ca 1,5-2 dl per liter saft och red av med potatismjöl utblandat med lite vatten.
Nu kan du njuta den varma nyponsoppan med lite vaniljglass och kanske några mandelbeskvier.
Detta är även mitt bidrag till månadens sötsak hos söta saker.
Söta saker

2 kommentarer:

  1. Oj jag gör också egen nyponsoppa, men gör det enklare för mig enligt mig själv.
    Jag rensar dem, kokar ca 15 min och kör dem i passeraren i farmors gamla assistent rfån 50-talet. Nyponmoset används till soppa och jag fryser in moset tills jag ska använda det.

    /Karin

    http://4.bp.blogspot.com/-22QAdLCLUWI/TnZaSS5il-I/AAAAAAAADcI/egPuFfA53qw/s1600/IMG_0241.jpg

    SvaraRadera
  2. Jaha det får jag testa nästa år det lät ju smidigt, tack för tipset Mvh Eva

    SvaraRadera