torsdag 17 november 2011

Lakrismaränger


Resultatet på marängerna blev inte som jag tänkt mig men helt ok så man kan nog hoppa att koka egen lakrissirap och kanske använda färdig sås sådan som brukar finnas vid glasstillbehören i butiken.
Men har ju inte testat det förstås.
Men min son gillade dessa starkt :).

Lakris sirap
1 dl vatten
20 st finhackade pandalakrisbitar
Detta får koka ihop till en sirap under lite omrörning då och då.


Maräng

Marängen består av
2 äggvitor som vispas till hårt skum
sedan siktar man i 2,5 dl florsocker och någon droppe ättiksprit.
Nu vispar du i nästan 10 min med elvisp tills smeten är blank och fast.
Rör till sist i lakrissirapen rör lite så det blir melerat, klicka upp på bakplåtspappersklädd plåt
grädda i ca 125 grader i ca 40 min lite beroende på storleken.
Jag hade inte florsocker hemma och tog ströscker med då blev de inte lika höga som detta recept annars blir så håll er till florsocker så blir de bra :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar