onsdag 9 november 2011

Polkagrismaränger


Jag har testat för mig en ny variant på maränger idag smaksatta med polkagrisar jag vet att jag läst om det på någon plats men kommer inte ihåg vart så här kommer min variant på dessa maränger.
Det blir ca12 st mellanstora eller ca 20 små
2 äggvitor
2,5 dl florsocker
1 dl krossade polkagrisar
3 droppar ättika
lite röd karamellfärg

Vispa vitorna till mycket hårt skum , droppa i ättikansikta och sikta i florsockret
och fortsätt att vispa i ca 10 min smeten skall bli glansig och fast .
Rör nu försiktigt i de krossade polkagrisarna (,jag krossade mina liggande i en påse som jag attakerade med en hammare,funkade fint.)



Droppa till sist på lite karamellfärg rör ytterst försoktigt så smeten blir "randig " och klicka ut den på bakplåtsklädd plåt in i ugnen i ca 40 min på 100 grader i varmluft, lite varmare i vanlig ugn.


Marängerna skall kännas lätta och torra men fortfarande vara lite sega inuti.



1 kommentar:

  1. Hej!

    Vad roligt att du hittade till min blogg så att jag kunde thitta till din! Polkamaränger låter galet gott! Måste testas snarast!

    Roligt att bli veckan läsarbrev också! Kramen

    SvaraRadera