söndag 4 december 2011

Cheesecake med pepparkaka och choklad toppat med lingongelè



Cheesecake med pepparkaka och choklad toppat med lingongelè
Nu har jag oxå testat pepparkaks cheesecake efter läst alla sådana recept och tänkt åh detta lät gott.
Gott var det jag hade inte allt hemma enligt receptet jag fick insperation ifrån så detta blev min egen variant.Jag gjorde det i min lilla form på diameter 20 cm men den går fint att dubbla till en form på diameter på 28 cm.

Ingredienser
40 g smör
80g pepparkakor
125g vit choklad
40g mörk choklad gärna chokladknappar
200g färskost av philadelphiatyp
1/2 dl crem fraishe
1/2dl socker
1 tsk vaniljsocker

lingon att garnera med


Gelèn
1 dl outspädd lingondricka
1 gelantinblad
ev. lite lingon
Gör så här

Sätt ugnen på 175grader
Lägg gelantinbladet i blöt i kallt vatten.
 Smält smöret och mixa det med pepparkakorna i en matberedare till en smulig deg. Tryck ut på bottnen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Ta gärna bakplåtspapper i botten för jag hade lite svårt att få med botten när jag skar bitar av kakan. Grädda bottnen i 8–10 minuter.

 Smält den vita chokladen i ett vattenbad och ta från värmen eller i micron. Grovhacka den mörka chokladen om du inte har chokladknappar.
 Blanda färskost, kesella och socker. Tillsätt den smälta vita chokladen, lite i taget, under ständig omrörning. Blanda ner den hackade chokladen/chokladknapparna.

Bred smeten på botten jämna till ytan och strö över några lingon.

Ta hälften av lingondrickan och värm den i micron. Krama ur gelantinbladet och vispa i det i den varma drickan och späd sedan på med den kalla lingondrickan när gelantinbladet löst upp sig häll gelantinblandningen över kakan.

 Ställ kallt ca 4 timmar.
Nu är det bara att avnjuta kakan till en kopp rykande varmt härligt kaffe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar