fredag 23 december 2011

Surdegsbröd i lergryta

Nu har jag testat att baka surdegsbröd i lergrytan och vilket härligt saftigt bröd det blev .
Detta rekomenderas varmt :)

Jag hittade denna surdegsmix i butiken som jag bakade detta bröd på och det fungerade väldigt bra.

Ett ett stort bröd behövs :
1 påse Bagarens jäsmix surdegsbröd
12 dl vetemjöl special ( 720gr )
2 dl fint rågmjöl (120gr)
2msk olja (30gr)
2msk brödsirap (40gr)
1msk salt
4-4,5 dl ljummet vatten

Skållning
1 dl grovt rågbröd
2 dl kokande vatten
1 dl blandede frön och ev. torkad frukt
1msk mald pommerans

Gör så här

Skållningen
Lägg rågmjölet i en keramikskål och slå över det kokande vattnet rör massan klumpfri och blanda i frön och pommeransen sätt över lite plast och låt svalna går fint att göra kvällen innan man bakar brödet.

Degberedningen
Du kan börja med att sätta lergrytan i blöt.
Blanda allt det torra i en degbunke eller maskinens bunke blanda  om.
Tillsätt resterande och knåda i hop till en elastisk deg i ca 6 min eller kör sakta i maskin i ca 2 min.och därefter 4 min i medelhastighet eller 15 min för hand.
Degen får vara lös men inte kladdig.
Jag började med minsta angedda mängden vatten men hällde i resten sedan när jag såg att degen blev lite väl hård.

Låt nu degen jäsa i ca 1 timme till dubbel storlek.
Täck över med plast gärna en påse så att fukten inte lämnar degen.
Ta ut lergrytan från vattnet efter ca 1 timme torka ur den och smörj den med matolja.
Ta nu upp degen och forma till ett stort bröd pensla med lite vatten och rulla i grovt rågmjöl lägg det i lergrytan ta på locket och låt jäsa ytterligare i 45 min.
När den jäst klart snittade jag lite i brödets yta.
På med locket igen och sätt in grytan på lägsta falsen på galler i kall ugn sätt på ugnen på 175-200 gr lite beroende på hur din ugn är min är snabb och varm så jag valde 175 grader och gräddade brödet i en timme.



Detta blev bara så gott perfekt till julmaten om man tröttnar på vörtbrödet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar