söndag 18 december 2011

Tomteluvemaränger

Dessa kom till för att Axel min son ville vara med i en Ricekrisptävling och jag hade sett liknande maränger hos denna kakerogkos bloggen men jag smaksatte och fixade dessa på mitt sätt.

Till 8-10 stora tomteluvor behöver du
2 äggvitor
3dl florsocker
ca 1 dl ricekrispies
5 polkagrisar
röd hushållsfärg av något slag

Vispa äggvitan till hårt skum sikta ner florsocret under vispning och vispa i ca 10 min till marängen blir hård och blank.

Dela nu upp den i två byttor i den ena blandar du i ricekrispiesen

och i den andra en massa rödfärg och polkagrisarna som du krossat fint man kan tippa i lite peppaqrmintessens om man vill jag hade det inte hemma så det kom inte med i min.

¨Börja nu med att klicka ut vita rundlar på bakplpåtspapper kom ihåg att spara lite till toppen på luvorna.

Spritsa sedan på den röda marängen på de vita rundlarna och sätt på en vit topp på luvan.


Grädda i ca 40 min på 100 grader i varmluft eller i 125 grader i vanlig ugn.
Förvara i lufttät burk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar