tisdag 17 januari 2012

Chokladdoppade Powerbars


Nytt år och nya möjligheter det är många som börjar träna efter nyår med är man som jag inte helt i toppform går blodsockret i botten då och då  när man är ute i terängen då kan dessa powerbars vara fina att ha en i fickan så man får den sista kicken till att fortsätta .
 Dessa är sundare än butiksvarianterna och enkla att göra men långt ifrån kalorifria så ät de med måtta :) om det är viktnedgång som var nyårslöftet.

Powerbars (ca20-25 st)
Ingredienser:
1 dl solrosfrön/pumpafrön sesamfrön tag var du har eller blanda fritt
4 dl havregryn
Ca. 20 st torkade fikon
0,5 dl st torkade aprikoser/papaya/annanas/magngo tag vad du har eller blanda
3-4 msk hett vatten
1 1/2 dl russin
1,5 dl kokosflingor
1,5 osaltade jordnötter/ casewnötter/sötmandel/hasselnötter tag vad du har eller blanda
Några droppar honung

 100 gr mörk choklad

Gör följande:
Börja med att sätta ugnen på 175 grader och rosta därefter havregrynen,kokosflingorna
 och fröna i en långpanna i ca. 8 min.

Klipp sedan ner fikonen och den torkade frulkten i en matberedare och lägg i 1 msk hett vatten så att fikonen mjuknar lite. Mixa sedan fikon o aprikoserna och 1 dl av russinen till en kletig smet tillsätt mer vatten om röran känns för hård och torr..


Tillsätt därefter havregryn, solrosfrön, nötter och några droppar honung och mixa tills det blandas. Blanda sedan i återstående del av russinen för hand och tryck sedan ut smeten till en fyrkant på en skärbräda eller i en mindre långpanna i den tjocklek du önskar att barsen ska bli.
Jag strödde lite kokos på några och några jordnötter på de andra men bara för utseendets skull. 

Låt stå i kylen i någon timma och skär sedan i valfria bitar. Nu kan man smälta finhackad mörk choklad försiktigt i micron och sedan doppa botten på powerbarens om man önskar eller bara låta dem vara som du är de är goda i båda fallen.


 Sedan kan slå in i cellofan eller plastfolie.

Jag valde både choklad och celofan efter som några am mina bars skall bli en present.



Så nu har jag även en låda med powerbars till oss i kylen och min 9-åriga son gillade dem med
 perfekt för honom att få med sig en efter simträningen :)


Lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar