torsdag 12 januari 2012

Citronrutor


Härligt goda citronrutor ett recept jag hittade i tidningen mitt kök.
De skulle bakas i en form 21x21cm men det hade jag inte så jag tog två mindre brödformar istället och det fungerade fint.Jag glömde sockret i degen men det gick ju bra det med :)

Botten
2,5 dl vetemjöl (150gr)
2 krm salt
1,5 msk socker
125 gr smör

Fyllning
3 ägg
0,5 vetemjöl (30gr)
2 tsk vaniljsocker
finrivet skal av två vältvättade citroner
saften av två citroner ca 1,25 dl

ev florsocker till pudra på kakorna

Sätt ugnen på 200 gr.
Blanda mjöl socker och salt till botten och tillsätt det kalla smöret i små bitar och nyp snabbt ihop till en deg eller kör det i matberedaren.
Tryck ut det i en form med bakplåtspapper 21x21 cm  kan göra dubbel sats och köra i långpanna.

Grädda i ca 10 min tills den får lite färg.
Under tiden den är i ugnen kan du röra ihop fyllningen.
Rör socker och ägg, vispa i mjöl och vaniljsocker till sist river du i skalet och pressar i citronsaften.

Häll nu den lösa smeten över den gräddade kakan och in i ugnen igen i ca 12 min till röran percis "stannat" och fortfarande är lite kladdig.

Låt nu svalna och skär sedan i rutor och strö över lite florsocker innan servering.

Kakan förvaras i kyl.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar