tisdag 17 januari 2012

Kardemummavåfflor


Jag fick ett nytt våffeljärn i julklapp och nu var det tid att pröva det jag är förkyld och hängig så doften av nygräddade våfflor gjorde lite med humöret i allafall :)
Dessa äggvåfflorna blir mjuka, får jag välja blir det nog hellre dessa än den frasiga varianten men det finns många meningar om det.Dessa är iallafall väldigt goda till kaffe eller ett kallt glas mjölk.

Till ca 12 laggar
2 ägg
5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
100g smält smör
2 tsk kardemumma
2 tsk vaniljsocker

Vispa  allt till en jämn smet låt gärna stå i 10 minuter och svälla innan du gräddar dem ,jag brukar ha lite smör i järnet de första våfflorna och sedan kör jag utan.



Idag serverades våfflorna med sylt och vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar