söndag 29 januari 2012

Lantbröd med äpple och morot


Idag var det bara torra brödskalkar kvar till frukost så dax att baka lite bröd jag har tillsatt både äpple och morot i detta brös jag har hitentills bara bakat med en av sorterna åt gången i bröd och det är ju gott så nu testar vi båda tillsammans.

Detta blir två limpor,
 men du kan baka frallor av det med om så önskar skulle jag tro men har inte testat det själv
50 gr jäst
2 msk sirap
1 tsk salt
2 dl gräddfil/filmjölk
3 dl vatten
0,5 dl matolja
7 dl lantbrödsmjöl
ca 6-8 dl vetemjöl special
1 äpple
1 medelstor morot

Börja med att skala och riva äpple och moroten.
Smula jästen i en bunke ,värmupp vatten och gräddfil till 37 grader och slå det över jästen rör om till jästen löst upp sig. Blanda i sirap, salt,oljan, morot och äpplet samt lantbrödsmjölet blanda väl sedan spär du på med vetemjöl special tills du får en bra konsistens på degen , jag brukar sluta med mjöl när degen släpper kanterna när jag kör i maskin degen bör arbetas minst 5 min i maskin något längre för hand, låt nu degen jäsa till dubbel storlek täck över med plastfolie så släpper inte degen fukt.
Ta nu ut degen arbeta den och forma till 2 limpor lägg i smorda formar eller på en smord eller bakplåtsklädd långpanna. Dax att jäsa ytterligare en halvtimme.
in i ugnen på 175 grader i ca 30-40 min .
Ett tips är att ställa in en liten ugnsfast form i botten på ugnen med lite vatten då får du bättre lyft och finare skorpa på bröden.


2 kommentarer:

  1. Verkar som om du upptäckte i morse att brödet var slut. Bakar nytt och kvart över tio är det färdigt att äta frukost. Hm... Ska pröva baka i morgon, måste handla lite först. Tänkte använda vanligt vetemjöl i.s.f. special.

    SvaraRadera
  2. Jag brukar ta vetemjöl special för bröd et blir lite luftigare men går bra med vanligt vetemjöl :-) jag bakade dock efter frukosten igår så idag blev det detta bröd till frukost mvh Eva

    SvaraRadera