tisdag 10 januari 2012

Valnötsbröd

Min man önskade nybakt bröd till han kom från jobbet så det fick bli på det som fanns hemma så lite av varje helt enkelt men resulatet blev ett gott bröd.

5 dl filmjölk 37 gradig
50 gr jäst
1 msk mald anis
1msk mald fänkål
2 msk brödsirap
2 tsk salt
1,5 dl finhackade valnötter
5 dl rågsikt
1 dl dinkelflingor ( kan uteslutas eller bytas mot kli eller kross )
+ vetemjöl tills du får en lagom fast deg.
ev. vallmofrön till dekoration


Smula jästen i en bunke och häll i den 37 gradiga filen rör till jästen löst sig.
Blanda i krydddor, salt,dinkelflingor,rågsikt, nötter och sirap blanda väl.
Nu får man jobba förhand eller med maskin och mata på med vetemjöl tills degen blir bra konsistens på och släpper bunken arbeta gärna degen i ca 10 min.
Låt nu jäsa övertäckt i ca 30 min till dubbel storlek.

Jag gjorde en rund form med brytbröd och tekakor av det som blev kvar av degen.

Låt nu bröden jäsa övertäckt i ca 30 min .

Jag penslade lite vatten och strödde över vallmofrö på bullarna precis innan de åkte in i ugnen.

Jag gräddade mina i 200 gr tills de var gyllene.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar