söndag 8 januari 2012

Vaniljpannacotta med jordgubbstäcke och en touch av lime o vit choklad

Ja jag gillar pannacotta som ni nog märkt denna är en variant av min favorit.
Jag gjorde 6 potionsglas av
3 dl vispgrädde
1 gelantinblad
50 gr vit choklad finhackad

Topping:
ca 15 st frysta jordgubbar
1/2 dl strösocker
 1 tsk rivet skal av lime
lite limesaft
1 tsl vaniljsocker

Lägg gelantinbladet i blöt i kallt vatten.
Koka upp grädde och socker ta från plattan och rör i den vita chokladen tills den smälter .
Krama ur vattnet ur gelantinbladet och vispa ner det i gräddblandningen häll upp i 6 potionsglas.
Låt stå i kyl några timmar.

Mixa de tinade jordgubbarna med sockret och limeskalet och smaka sedan av med lite limesaft och ev. mer socker med detta är efter smak och behag.
Häll nu jorgubbsröran på pannancottan jag toppade med chokladpynt jag hade liggande med är fint med ett citronmelissblad om du skulla ha det hemma.
Hoppas det smakar.
Jag tycker denna lilla dessert är perfekt avslut på en god middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar