tisdag 3 januari 2012

Vitt bröd i lergryta


Grundrecept för vitt matbröd. Degvätskan kan varieras. Mjölk, filmjölk eller vatten fungerar. Mjölk ger mindre porer i brödet men bättre färg på brödet. Vatten ger storporigt bröd som inte lika lätt blir gyllenbrunt vid bak.
0,5 dl olja (eller 50 g smält margarin)
5 dl mjölk eller vatten
50 g jäst
1 tsk salt
2 tsk socker
ca 1,3 liter vetemjöl
Pensling: vatten
1. Blanda fett och mjölk/vatten och värm till fingerljummet.
2. Lös upp jästen i lite av degspadet.
3. Tillsätt resten av degspadet, salt och socker.
4. Rör i större delen av mjölet (spara 2-3 dl till utbaket) och arbeta degen i bunken till den blir smidig och släpper kanterna.
5. Jäs degen i bunken i ca 30 min (till dubbel storlek)
6. Stjälp upp degen på bakbord och forma till bröd, bullar eller gifflar.
Långfranska (2 stk): Jäs på plåt i ca 30 min. Pensla eventuellt med ägg och strö på vallmofrö. Grädda sedan i nederdelen av ugnen i 200-225 grader ca 30 min.
Frukostbullar (ca 20 st): Jäs på plåt i 20-30 min. Grädda i mitten av ugnen i 250 grader 8-10 minuter. (Håll koll på att du inte får för mycket färg på bullarna)
Lergrytebröd 1st jäs i  lergrytan i ca 30 min innan den sätts in i kall ugn sätt på 200 gr och låt stå inne i ca 60-70 min. Men innan brödet läggs i lergrytan skall den stå i blöt ca 25 min sedan torkas ut och oljas in väl annars fastnar


 Detta brödet blir förhållandevis saftigt och vill man så kan man som jag fläta det och strö över lite linfrön som dekoration. Min deg jäste dock lite ifrån mig så flätan sprack sönder lite men det ser ju hembakat ut då :). Nästa gång vurderar jag dock att ta halv sats eller 3/4 sats för att flätan skall bevaras vid gräddningen.


Av detta recept kan du också göra: hamburgerbröd, korvbröd, gifflar, kuvertbröd eller pain riche. Prova dig fram.

2 kommentarer:

  1. Halloj!
    Har nyss öppnat sidan så jag har icke hunnit baka än, men ska genast iväg å handla jäst.

    M.v.h Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul lycka till med bakandet varianten i grytan är min favorit det blir så saftig :-)
      Mvh Eva

      Radera