söndag 15 april 2012

Sockerbullar med vaniljkräm



 Detta är en av mina favoritbullar jag väljer nästan alltid dessa på bageriet till kaffet
och dessa är minst lika goda som bagarens.
En kalljäst variant jag var lite lat och fyllde mina med marsànvaniljkräm jag kokade
resultatet blev bra smakmässigt men fyllningen lite rinning så jag skriver ner orginalreceptet på vaniljkrämen så slipper man nog att krämen blir rinnig.

Detta behöver du till 24 stora bullar eller 30-35 mindre.

Vetedegen:
5 dl kall mjölk
75 gr jäst
2 dl strösocker
1 tsk salt
1 msk mald kardemumma
200 gr mjukt smör
ca 1-1,3 liter vetemjöl

Garnering:
ca 25 gr smält smör
strösocker

Vaniljkräm:
5 dl  mjölk 3%
1 vaniljstång
1,25 dl strösocker
6 äggulor
50 gr mazeina majsstärkelse
50 gr mjukt smör

Börja med krämen så den hinner svalna tills bullarna ska fyllas.
Dela vaniljstången på längden ,skrapa ner frönen i en kastrull och lägg i stången häll på mjölken och koka upp.
Vispa äggulor,socker och maizena luftigt med elvisp och slå sedan över den heta mjölken (efter du tagit ut vaniljstången) över äggblandningen under vispning.
Häll tillbaka i kastrullen och värm försiktigt under ständig vispning DET FÅR INTE KOKA .Så fort den börjar tjockna häller du över det i en skål tillsätt smöret och rör tills det smält och blandat sig väl.
Ställ nu krämen kallt.

Smula ner jästen i en bunke häll över den kalla mjölken rör till jästen löst sig tillsätt socker ,salt och kardemumma lägg i det mjuka smöret i mindre bitar tillsätt nu lite vetemjöl efter hand arbeta degen i maskin ca 15 min eller för hand ca 20 min tills den är smidig och elastisk. Låt nu degen vila i ca 10 min så spänningen släpper och degen blir mer lättjobbad.

Ta upp degen på mjölat bakbord dela i 24 bitar rulla till bullar som du plattar till lite och lägg på pålåt med bakplåtspapper 12 på varje plåt är lagom tyckte jag iallafall.

Täck med bakhanduk läs i ca 1 timme min deg fick jäsa i närmare 3 timmar tror kanske inte att min jäst var helt ok men i vanliga fall brukar en timmer räcka till att få bullarna i dubbel storlek.

Sätt ugnen på 200 gr.
Häll vaniljkrämen i en spritspåse och använd en tyll till just att fulla bakverk med eller en rätt lång med litet hål så du kan trycka in spetsen i bullen och sedan spruta in krämen i bullen.
I receptet stod det att man skulle fylla var bulle med ca 1 tsk men jag hade nog närmare en matsked i varje bulle.

Grädda bullarn gyllene i ca 8-10 min.



Låt nu bullarna svalna någotinnan du penslar de med smält smör och sedan "rullar" dem i strösocker försök att inte få socker på vaniljkrämen men det var inte så lätt som det såg ut :).
Skall du har några i frysen så får du ta på smöret och socktret när du tinat upp dem.
Vet inte hur de blir att frysa men antar att det går bra jag prövar i allafall det så ger besked här om det inte var lyckat.





2 kommentarer:

  1. Hade äggulor över och sökte recept när jag hittade dina läckra bullar. Ska sno ihop en deg på torrjäst nu :-)

    SvaraRadera
  2. Kul att du hittade hit och ja gör det:) dessa är sååå goda.

    SvaraRadera